Uwaga! Już 16 czerwca nastąpi zmiana adresu siedziby Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Prosimy o kierowanie korespondencji na nowy adres:

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Aleje Jerozolimskie 142A
02-305 Warszawa


Strona, którą oglądasz jest statyczną, archiwalną wersją serwisu. Żadne elementy dynamiczne (np. wyszukiwarki) nie funkcjonują. (Zamknij komunikat)

Odpowiedź

Wesoła szkoła

Z przyjemnością to się raczej uczniom nauka nie kojarzy. Ale okazuje się, że nauka może być na wesoło, może też być i na słodko. Oto jak w Liceo Gramsci w Olbii łączyłam przyjemne z pożytecznym. Każdy nauczyciel uczy tak jak chciałby być uczonym. No a przynajmniej ja :)
Dziś będzie na słodko – ukrywam zadania w cukierkach. To jest mój bonus - nagroda dla uczniów za dobrą pracę na dodatkowych zajęciach z języka rosyjskiego.
rtchorz3_0_0.jpg
Cukierki z zadaniami po jednej stronie i przysłowiami po drugiej stornie karteczki. Dla każdego inne, bo każdy uczeń jest wyjątkowy.
rtchorz3_1_0.jpg
Nie będę ukrywać zaskoczenia, że nie spodziewałam się aż tak dużej liczby chętnych na zajęciach pozalekcyjynch (ok. 70 os.!). Oczywiście nie wszyscy dotrwali do końca, ale zostali najlepsi z najlepszych.
rtchorz3_2_0.jpg
Praktycznie na każdych zajęciach wspierałam się swoimi prezentacjami PowerPoint i korzystałam z naszej cudownej „magicznej tablicy”. Wykorzystywanie metod komunikacyjno-informatycznych zdecydowanie polepsza proces nauczania i uatrakcyjnia lekcje.
Ciekawym, a przede wszystkim praktycznym rozwiązaniem, stało się wykorzystanie jednego z popularnych portali społecznościowych do utworzenie grupy „Russo al Liceo Gramsci”, gdzie wrzucałam pomoce naukowe. Mam nadzieję, że grupa przetrwa i po zakończeniu mojej asystentury chociażby w formie wirtualnego klubu i bazy materiałów. Udało się także zainicjować wymianę listów ze szkołą w Polsce.
rtchorz3_3_0.jpg

Największą satysfakcję podczas asystentury COMENIUSA dawała mi możliwość realizacji mojego autorskiego programu i eksperymentowania z różnymi stylami nauczania.
rtchorz3_4_0.jpg
rtchorz3_5_0.jpg
Często wykorzystywałam realne materiały takie jak bilety, ulotki, foldery, które służyły nie tylko nauce języka obcego, ale także i swoistej wymianie kulturowej. Uczniom szczególnie spodobała się polska waluta. Niestety pieniądze tylko zabawkowe, a bilety już wykorzystane :)

Wykorzystwanie gier i zabaw pomocnych w przyswajaniu nowego materiału i powtarzania już zdobytej wiedzy okazało się przyjemne i pożyteczne zarazem. Śmiech, dobra zabawa i wiedza została przemycona.
rtchorz3_6_0.jpg
Uczeń w ciemno losuje różne przedmioty i zadaje pytania aż odgadnie cóż to takiego. Klasa w danym momencia zna tylko dwa słowa – da/niet.

Na koniec proponuję krótki filmik prezentujący fragmenty lekcji i dokumentujący moje matariały pomocnicze w nauce języków obcych. Może komuś te pomysły przydadzą się w rozwoju nauczycielskiej kariery, która się rozpocznie zaraz po zakończeniu programu, czego wszystkim asystentom Comeniusa i sobie, oczywiście, życzę :)

Roksana Tchórz
Fot. Feyza Ozkul
Film: Witalij Tukało

Odpowiedz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.