Uwaga! Już 16 czerwca nastąpi zmiana adresu siedziby Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Prosimy o kierowanie korespondencji na nowy adres:

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Aleje Jerozolimskie 142A
02-305 Warszawa


Strona, którą oglądasz jest statyczną, archiwalną wersją serwisu. Żadne elementy dynamiczne (np. wyszukiwarki) nie funkcjonują. (Zamknij komunikat)

Dwa projekty Comeniusa, czyli pomysł na lekcję o hymnach.

W latach 2009-2011 moja szkoła brała udział w programie Comeniusa „Pride & Prejudice”. Efektem współpracy szkół był opublikowany na koniec projektu informator o projekcie. W ostatnie jego części nauczyciele przygotowali plany lekcji dotyczących „national identity”.

W tym roku szkoła bierze udział w następnym projekcie Comeniusa „Music Matters”. W ramach tegorocznego projektu wszyscy nauczyciele starają się wykorzystać muzykę podczas zajęć. Jedna z moich mentorek zaproponowała, żebyśmy wykorzystały pomysł na jedną z lekcji, zaprezentowanych w folderze „Pride & Prejudice”, która uwzględniałaby muzykę. Nasza lekcja skupiała się na hymnach narodowych. Ja przygotowałam prezentację hymnu polskiego, w której wyjaśniałam historię ukrytą za słowami hymnu. Uczniowie w parach opracowali prezentację w której opowiadali o hymnie szwedzkim i hymnie jednego z krajów anglojęzycznych. Wszyscy korzystaliśmy ze strony internetowej www.nationalanthems.info. Po wydrukowaniu odpowiednich hymnów uczniowie mieli popodkreślać na czerwono wszystkie czasowniki, rzeczowniki i przymiotniki dotyczące wojny, a na niebiesko wszystko związane z pokojem. Oczywiście staraliśmy się odkryć dlaczego dane hymny okazały się bardziej „czerwone”, a inne „niebieskie”. Inne pytania na które staraliśmy się odpowiedzieć były: jakie uczucia wywołuje w tobie melodia danego hymnu, z czym ci się kojarzy? Co hymn „mówi” o cechach charakterystycznych kraju lub innych krajów, które są przywołane w tekście? Jakie wydarzenia historyczne są wspomniane w hymnie? Na koniec zastanawiając się nad „dumą narodową” staraliśmy się wyliczyć osoby z naszych krajów, które przyczyniły się do rozwoju świata.

Przesyłam Wam prezentację, którą przygotowałam na temat naszego hymnu.

Przed zaprezentowaniem tekstu puściłam uczniom hymn i zapytałam co im przychodzi na myśl kiedy go słyszą. Następnie przeszliśmy do mojej prezentacji. W między czasie opowiedziałam uczniom o zaborach i pokazałam im jak zmieniały się granice Polski na przestrzeni historii (http://www.youtube.com/watch?v=YtkEwjiNl5k&feature=related).

Dziękuję za pomysł na zajęcia

Dziękuję za pomysł na zajęcia i za materiały :)