KURS JĘZYKA NIEMIECKIEGO DLA NAUCZYCIELI

KURS JĘZYKA NIEMIECKIEGO DLA NAUCZYCIELI | Program Comenius

Rodzaj szkolenia: 

kurs metodyczno-językowy

Okres realizacji: 

2013-06-17 - 2013-06-28

Imię i nazwisko: 

Urszula Zalasińska - Curyło

Kraj odbywania mobilności: 

Niemcy

Opis

Od 23 lat jestem nauczycielką języka niemieckiego w Liceum Ogólnokształcącym w Miechowie koło Krakowa. Moje kontakty z użytkownikami języka niemieckiego pielęgnuję od lat, między innymi prowadząc wymianę uczniów (od 1995 roku) z bawarską szkołą Olimpia – Morata – Gymnasium w Schweinfurcie. Jestem propagatorką współpracy między szkołami – prowadziłam dwustronne wymiany uczniów i projekty ze szkołami nie tylko w Niemczech, ale również we Włoszech i w Anglii, w których j. niemiecki był językiem roboczym.
Kurs języka niemieckiego dla nauczycieli, w którym uczestniczyłam w czerwcu 2013 r. był przeprowadzony w Instytucie für Sprache, Kommunikation & Kultur w Regensburgu w Niemczech.
Moja chęć udziału w kursie podyktowana byłą przeświadczeniem, że nauczyciel języka obcego musi mieć przynajmniej raz w roku dłuższy kontakt z żywym językiem. I chociaż miałam w perspektywie prywatne spotkanie z przyjaciółką z Niemiec, zdecydowałam się również na kurs. Kurs językowy dobrze zorganizowany, zaplanowany i przeprowadzony jest zupełnie innym doświadczeniem niż spotkanie towarzyskie.
Regensburg, w którym przebywaliśmy, jest miastem, znajdującym się na liscie światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Ma 150 000 mieszkańców w tym ok. 25 000 studentów. To leżące w sercu Bawarii miejsce (w najbardziej na północ wysuniętym punkcie na Dunajem, u stóp Lasu Bawarskiego) jest jednym z najpiękniejszych i najszybciej rozwijających się niemieckich miast. Na Starym mieście w Regensburgu, największym średniowiecznym kompleksie urbanistycznym Niemiec, co roku odbywają się różne imprezy kulturalne i festyny uliczne.

Szkolenie miało miejsce w szkole Horizonte, w której można spotkać ludzi z całego świata. Poznałam tam młodych ludzi z całej Europy (Czeszkę, Anglika, Chorwata, Włoszkę, Hiszpanów, Rumunkę, Ukrainkę), Azji (Japończyka), Ameryki Południowej (Peruwiankę, Brazylijkę) i Północnej. Byli to ludzie w różnym wieku od nastolatków po ludzi na emeryturze.
Kurs odświeżał zarówno metody nauczania, jak i język i był skierowany do nauczycieli języka niemieckiego. Zarówno tematyka, jak i formy kursu były bardzo różnorodne. Zastosowano nauczanie i prace w grupach, formy seminaryjne, warsztaty, prezentacje wideo. Wykorzystano również techniki informacyjne i organizowano wycieczki fakultatywne.
Trenowaliśmy kompetencje językowe, przede wszystkim ćwiczenia z mówienia i rozumienia ze słuchu, idiomatykę oraz korygowaliśmy popełniane błędy. Głównym celem było zwiększenie umiejętności komunikatywnych. Treści kursu dopasowywano do naszych zainteresowań. Dyskutowaliśmy przykładowo na tematy polityczne i kulturalne.
W godzinach popołudniowych skupiano się na przekazywaniu wiadomości dotyczących gramatyki w formie zabawy, pracowaliśmy również z obrazami i historyjkami obrazkowymi, zapoznaliśmy się z językiem młodzieżowym, przedstawiono nam możliwości wykorzystania piosenek i filmów na lekcji niemieckiego, pokazano możliwości zastosowania technik teatralnych w pracy z grupą uczniów oraz szeroki wachlarz tematów krajoznawczych.
Wśród wycieczek, w których mogliśmy uczestniczyć znalazły się wizyta w: Strohhalm, instytucji wspomagającej biednych, Muzeum Keplera (słynnego astronoma), słynnej Walhallę (w mitologii nordyckiej miejsce przebywania poległych w chwale wojowników). Położony na Dunajem olbrzymi , monumentalny budynek na wzór starożytnych świątyń poświęcony jest wybitnym osobistościom z historii Niemiec i Europy. Zwiedziliśmy też Bamberg, miejsce ważne dla historii Frankonii (części Bawarii, w której leży Regensburg). Odwiedziliśmy również Kallmünz, malowniczą wioskę, gdzie tworzyli malarze epoki ekspresjonizmu (Kandyjski i Münter) . Próbowaliśmy tradycyjnej kuchni bawarskiej. Na zajęciach robiliśmy samodzielnie tradycyjne potrawy pod okiem prowadzącej nauczycielki.
Podczas weekendu spotkałam się w Bambergu z moimi przyjaciółmi, nauczycielami partnerskiej szkoły ze Schweinfurtu. Niedzielę spędziliśmy na Viktualienmarkt w Monachium, oglądaliśmy stroje ludowe regionu i słuchaliśmy muzyki ludowej. Udało nam się wziąć udział w imprezie z okazji święta strojów ludowych i kapeli instrumentów dętych.

Dzięki szkoleniu teraz, gdy opracowuję na lekcjach tematy związane z Landeskunde/ realioznawstwem – czuję, że mówimy o rzeczach, które dobrze znam. Odczułam to w obecnym roku szkolnym, gdy pracowaliśmy wraz z moimi uczniami nad lekturą Thomasa Silvana „Franz, München” czy też, gdy pracując z podręcznikiem Direkt neu natknęliśmy się na elementy krajoznawcze (Freising , Ogród Angielski w Monachium) i mogłam powołać się na własne doświadczenie. Również zdjęcia zrobione podczas pobytu bardzo się przydają w mojej pracy. Kurs zakończyliśmy zrobieniem „Obatzda”, czyli mieszaniny sera i innych składników do smarowania bawarskiego precla, bądź innego pieczywa.

Osoby, z którymi uczestniczyłam w kursie były bardzo sympatyczne i przebywanie z nimi było prawdziwą przyjemnością. Także prowadząca naszą grupę nauczycielka Steffi była osobą ciepłą, oryginalną, pełną zrozumienia i gotową do wytłumaczenia każdego drobiazgu. Więc zajęcia były po prostu ciekawe.
Kwota, którą dostaliśmy od programu Comenius w ramach dofinansowania kursu, w zupełności nam wystarczyła.

Zaraz po zakończeniu szkolenia zdałam relację z pobytu dyrektorowi mojej szkoły. Napisałam obszerny artykuł o pobycie w Bawarii i o kursie do prasy lokalnej (Wieści Miechowskie) pod tytułem: "Zawsze jest pora na naukę". Gotowe są też materiały na (przygotowywaną) stronę internetową szkoły, w których mowa o moim pobycie w szkole językowej w Regensburgu oraz o możliwości starania się o taki kurs dla innych nauczycieli. Prezentacja w power poincie przygotowana pod kątem wykorzystania na lekcji niemieckiego jest bardziej przekonywująca niż niejedna lekcja z podręcznikiem. Dokupiłam też kilka pozycji (do i tak pękającej w szwach biblioteczki nauczycielki niemieckiego) z myślą o wykorzystaniu ich na lekcjach dotyczących realiów Niemiec m.in. film i książkę pod tytułem „Deutschland”. Obecnie przygotowuję kolejny etap konkursu wiedzy o krajach niemieckojęzycznych i jest mi ona niezwykle pomocna.

Dwutygodniowy pobyt zagranicą pozwala poznać dość dobrze dane miejsce pod katem różnych aspektów życia codziennego. Podczas swojego wyjazdu miałam okazję: uczestniczyć w występie orkiestry nad Dunajem, obserwować demonstracje na ulicach, zjeść bawarskie kiełbaski w najstarszym zakątku Regensburga, wypić kawę w kawiarni u Czecha i wymienić z nim poglądy na życie, porozmawiać z ekspedientką, która ma wschodni akcent, aby po chwili dowiedzieć się, że pochodzi z Polski czy posłuchać dialektu bawarskiego porównując go do języka literackiego jakiego uczymy.
Uważam, że uczestnictwo w dobrze zaplanowanym i przeprowadzonym kursie jest bardzo wskazane każdemu nauczycielowi języka niemieckiego. Szkolenie w Regensburgu polecam każdemu nauczycielowi, bo nie tylko się na nim uczymy, ale również odpoczywamy, czyli łączymy przyjemne z pożytecznym.

 

Niemcy